Antiradary – povolené či zakázané?

Mezi nejžhavější hospodské debaty týkající se života šoféra v naší zemi patří určitě pokuty, jejich výška a způsob jejich výběru. Zatímco většina střízlivě uvažujících lidí schvaluje přiměřenou kontrolu dodržování pravidel a maximální rychlosti na důležitých místech, zákeřné měření na koncích obcí, takříkajíc zpoza keříčku, už velké pochopení nemá. Tento jev je u nás bohužel velmi častý, a proto se nemůžeme divit popularitě zařízení, které nám dokážou pomoci vyhnout se pokutám.

Antiradar, zázračná krabička, jejímž úkolem je záchrana našich těžce vydřených peněz, může mít mnoho podob ale jen dva hlavní způsoby fungování. Od miniaturních zařízení položených na palubovce jako je například náš X-Cop 8700s až po kompletně integrovaná řešení, která nejsou v autě vůbec viditelné, obě kategorie mohou být se zákonem v souladu ale i naopak. Mnohem více než na velikosti totiž záleží na systému fungování samotného zařízení. Klíčový rozdíl spočívá v tom, jakým způsobem vás váš malý elektronický spolujezdec chrání. První a jedinou legální možností, na kterou se podíváme je tzv. Pasivní antiradar. Pod tímto názvem se ukrývá radarový detektor, který řidiče upozorní na příchozí záření pro měření rychlosti, tedy na stacionární radary, mobilní radary, hlídky a podobně. Využívání této funkce je srovnatelné s poslechem dopravního servisu či používáním aplikace Waze, jen mnohem přesnější a komfortnější. Při varování o měření musí řidič přizpůsobit rychlost a chování pravidlům daného úseku a proto můžeme říci, že tento druh antiradaru působí stejně preventivně jako hlídka samotná. Všechny antiradary Neoline spadají právě do této kategorie, a proto je jejich použití v naší zemi absolutně legálně.

Druhou kategorií, která však již patří do ilegálního šuplíku je antiradar aktivní. Toto zařízení používá technologie aktivně bránící měření rychlosti vozidla, čímž řidič tohoto vozu porušuje zákon. Pro přesnější informace nahlédneme do zákona č.361 / 2000 Sb. který nám v bodě č. 6 říká toto: Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen „antiradar“).

Z výše uvedeného vyplývá, že všechna zařízení, které ovlivňují nebo zamezují změření rychlosti daného vozidla, jsou z pohledu zákona nepřípustné a za jejich prokázané využívání může řidič přijít o 5000 – 10 000 Kč.

Přečtěte si také …

Menu